"Lady, Give Me Your Key: The Unissued 1967 Solo Acoustic Sessions" 
 Artist 
 Tim Buckley
 Albumtitel
 Lady, Give Me Your Key: The Unissued 1967 Solo Acoustic Sessions
 Label
 Future Days Recordings
 Veröffentlichung
 Okt 2016
 Aufnahme
 1967
 Format
 Album (LP)
 Zugriffe auf die Seite
 440745
 Bewertung nach Bestenlisten
 
 Musiker 
  
 Produzent 
   
 Zitate 

»Lady, Give Me Your Key: the unissued 1967 solo acoustic sessions« enthält 13 zuvor unveröffentlichte Solo-Akustik-Demos, die von den originalen Analogbändern remastert wurden. Mit enthalten ist ein Buch mit umfangreichem Interview mit Buckleys Texter Larry Beckett.

1967 war die Rock- Welt im Umbruch. Alleine in diesem Jahr wurden die Debütalben von The Velvet Underground, The Doors und Pink Floyd veröffentlicht. Die Beatles kombinierten auf »Sgt. Pepper's« ihre Musik mit Orchester. Zur gleichen Zeit nahm Tim Buckley sein Album »Goodbye & Hello« auf. Buckley war nicht länger nur ein Singer-Songwriter mit Gitarre; er tauchte mit Harpsichord und Harmonium tief in den Acid-Folk ein. Sein Texter Larry Beckett verzierte seine Songs mal mit einfühlsamen Lyrics, mal mit welttragenden Themen. Das Album war der erste große Erfolg für Buckley als Künstler, zum Teil auch wegen der umfangreichen Vorproduktion und Demos.

Eben diese neu entdeckten Masterbänder sind hier nun erstmals veröffentlicht. Sie wurden vom »Goodbye & Hello«-Produzenten Jerry Yester aufgenommen. Außerdem wurde ein ultra-rares Acetate im Besitz von Larry Beckett, Buckleys bestem Freund, gefunden. Sechs der 13 zuvor unveröffentlichten Songs wurden schließlich in üppigerer Instrumentierung auf »Goodbye & Hello« verewigt; zusammen mit weiteren vier, die hier nicht enthalten sind. Doch das Kronjuwel dieser Veröffentlichung sind zweifelsohne die sieben bisher nie gehörten Kompositionen! Diese werden selbst dem treuesten Buckley-Fan neu sein.

Das Booklet enthält ein detailliertes Interview mit Larry Beckett und Jerry Yester, das die Entstehungsgeschichte dieser Aufnahmen nachzeichnet und ein intimes Bild Buckleys zeichnet. Dies ist das erste posthume Release, das eine Vielzahl von zuvor unveröffentlichten und ungehörten Tracks aus der Hochzeit seiner Karriere enthält. Kurz: dieses Album ist eine besondere Empfehlung!


In an unrelenting quest to unveil virtually every hidden worthwhile document from the 1960s and '70s, producer Pat Thomas and Light in the Attic deliver two sessions of unreleased solo Tim Buckley material from 1967. The first seven songs are from a reel-to-reel demo tape cut by the singer at producer Jerry Yester's Laurel Canyon home. The last six are from an acetate recorded at Midtown Studios in Manhattan. All of this music was recorded during the preparation period leading up to Buckley's excellent sophomore album Goodbye and Hello.

The first two songs here, "Six Face" and "Contact," are the only recordings of these songs. They were co-written by Buckley and lyricist Larry Beckett. According to the latter, the former contained six verses initially, but Buckley edited them to four for the recording. The lyrics are delivered in the singer's wide-open, sexual, bluesy moan that he would later employ on "Get on Top of Me Woman" from Greetings from LA -- and its lyrics actually prefigure them -- though they're hardly funky. A hyper-strummed acoustic guitar is his only accompaniment in a near-Baroque psych-folk. "Contact" is more conventionally "folky," but its refrain is more rhythmically compelling and syncopated. The title track and "Once Upon a Time" were also written by the pair for a single that was later recorded with more elaborate "rock" arrangements by a band, but was never actually released -- the latter did end up on a Nuggets comp. It too contains the roots of gritty sensuality so abundant on Greetings from LA -- especially when Buckley lets his falsetto fly. The remaining three cuts from the tape demo were later re-recorded for Goodbye and Hello. Of these, Buckley's own "Once I Was" is revelatory. His investment in and commitment to the lyric is total; a reverie imbued with haunted emotion. All of the Goodbye and Hello demos on this set are more than just interesting, but this is the true gem in the bunch. The acetate contains three tunes that would later appear on the album, as well as the only studio version of a howling, then-untitled track that would be named "I Can't Leave You Lovin' Me" -- in a concert incarnation on Live at the Folklore Center 1967. It and "No Man Can Find the War" were marked by Yester as "maybes" for Goodbye and Hello. Two more Buckley songs get their first hearing anywhere: "Marigold" is a lovely, dark, narrative, love song, while "She's Back Again" melds rural and English folk, blues, and a smidgen of ragtime, revealing his command of all these musical languages at the age of 20.

Lady, Give Me Your Key contains expository notes by Thomas as well his in-depth interviews with Beckett and Yester. The sound is far better than acceptable considering the original sources, and the material is a true boon for Buckley's most devoted followers.

(by Thom Jurek, All Music Guide)

Songs 13 Tracks
1 Sixface (Tim Buckley, Larry Beckett)
2 Contact (Tim Buckley, Larry Beckett)
3 Lady, Give Me Your Key (Tim Buckley, Larry Beckett)
4 Once Upon A Time (Tim Buckley, Larry Beckett)
5 Once I Was (Tim Buckley, Larry Beckett)
6 I Never Asked To Be Your Mountain (Tim Buckley)
7 Pleasant Street (Tim Buckley)
8 Knight-Errant (Tim Buckley)
9 Marigold (Tim Buckley)
10 Carnival Song (Tim Buckley, Larry Beckett)
11 No Man Can Find The War (Tim Buckley, Larry Beckett)
12 I Can't Leave You Lovin' Me (Tim Buckley)
13 She's Back Again (Tim Buckley)
  >> Zurück